Stefano’s trip naar het zuiden…

Op weg naar het zuiden passeerde ik een mooi kanaaltje, ik kon het niet laten dus even een stopje maken voor een nachtje …

Na een paar uurtjes had ik direct een mooie schub in het net, uiteraard was ik heel tevreden met de start van onze jaarlijkse vakantie.

Ook hier maakte de Magix scopex een tijdelijk “slachtoffer”

Het plan was om de eerste dagen te vissen op een openbaar water maar na aankomst op het betreffende water bleken de 2 vooropgestelde stekken bezet.

Echter niet getreurd en voor een derde stek geopteerd, de volgende morgen hadden 2 andere karpervissers er niet beter op gevonden dan mij langs links en rechts in te sluiten dus mijn zin om verder te vissen was meteen over, en zeker nadat een paar uur later ook de andere potentiële stekken stelselmatig ingenomen werden door andere vissers.

Een rivier zoals ik ze nog nooit bevist heb, heel sterke stroming wat zwaar lood tot 280gr vereiste!!!

Alles terug inladen en we zijn weer onderweg, nu naar een onbekende stukje rivier voor mezelf.

Eénmaal daar gearriveerd zag de stek er heel veelbelovend uit. Na amper 1 nacht kwam er s’morgens vroeg een keiharde run en na het drillen was het een mooie schub van 12 kg.

Ik dacht bij mezelf, “een heel sterk begin” en het kan alleen maar beter gaan maar de nacht erop bleef het jammer genoeg stil. Al snel ging laatste nacht in en wederom kreeg ik vroeg in de ochtend een run op mijn rechter hengel, ik nam de hengel, probeerde druk te zetten maar zodra ik enige druk zette kreeg ik direct een lijnbreuk….. helemaal teleurgesteld droop ik af. Veel tijd om veel te treuren kreeg ik niet want binnen de 20 min liep mijn linkse hengel af, na een harde dril kon ik mijn eerste 15kg plus schub scheppen, de vis die ik verloor kon ik daardoor snel vergeten en wat was ik er blij mee….. pure rivier-kracht op de mat, een mens zou voor minder blij zijn met dergelijke afsluiter aldaar.

Met een goed gevoel ging ik dan maar naar onze nieuwe testvisser om voor het eerst kennis te maken en hem te bevoorraden met onze fantastische boilies uit ons assortiment.

Groot of klein, steeds voorzichtig terug zetten !

Na een leuke kennismaking gingen we dan paar nachten vissen op een privé water vlak bij zijn woonplaats. Een gezellige BBQ later en genietend van de mooie natuur rondom ons gingen we slapen.

Die nacht verspeelden we beide een vis, Davy stelde toen voor om het water eens te verkennen met onze zodiac.

Echter, een uurtje later, ettelijke kilo’s wier verwijderd te hebben uit onze schroef wat uiteindelijk resulteerde in een verbrande elektromotor en bovendien nog eens 2uur peddelen opleverde met onze handen (ja, ook na al die jaren maken wij nog wel eens foutje en vergeten onze roeispanen, hihihi) was mijn vriendin haar geduld op en stelde zij voor om terug naar de rivier te verkassen. Uiteindelijk was dit niet zo’n slecht idee want op dit water was de vis volop aan het paaien, niet de meest productieve periode om supervangsten te bewerkstelligen…..

Terug op de rivier werd er voor een andere stek gekozen en had ik er terug een goed gevoel bij.

17.100kg , ik sprong in het rond alsof het een regendans was…..

De eerste nacht viel in en meteen hing er een meerval aan de haak, de schrik zat er meteen in dat er een verkeerde keuze werd gemaakt betreffende de stek, meerval op de stek beloofd niet veel goeds… De hele voormiddag bleef het rustig maar om 13.00u s’ middags vertrok mijn linker hengel en na een hevige dril lag er een 17.1 ronde schub in mijn mat. Deze vis was duidelijk nog niet afgepaaid, wat een vis….wat een lichaamsbouw….. 17.100kg , ik sprong in het rond alsof het een regendans was….. , dat beloofde voor het hetgeen er nog komt dacht ik.

De volgende nacht ving ik een 12 kg schub en vroeg in de ochtend mocht ik een klein spiegel verwelkomen, tussendoor nog een meerval…. vervelen was er dus niet bij ….

Zo vang ik ze heel graag, Krill Langoustines popup bovenop de Secret Mulberry ready made.

Overdag rond 13.00u terug kreeg ik weer een run, deze knalde er van door en de vis zette hem meteen in de stroming waardoor deze niet meer viel af te stoppen vanop de oever. Meteen de zodiac ingesprongen en maar liefst 500m verder kwam de vis eindelijk tot stilstand. Ik was gedurende die 500m door verschillende takken en bomen gesleurd waardoor ongemerkt mijn schepnet ergens is blijven haperen…. weg was ze…..

Gelukkig stond mijn vriendin nog op de oever en kon zij mijn hengel overnemen, er hing nog steeds een brede schub aan de haak en toen ik na veel gestuntel uit de zodiac kon kruipen ( de vis was echt in een oerwoud aan takken binnen gezwommen, niet evident dus om daartussen uit mijn boot te stappen) heb ik de vis met beide handen moeten vrijmaken en uiteindelijk de vis “zonder” schepnet moeten landen. Dat dit niet zonder slag of stoot ging mag duidelijk zijn, de vis was niet echt van plan zich zo makkelijk te laten nemen.

Ik glunder alsof ik Euromillions heb gewonnen, Magic Scopex did his job !

Uiteindelijk lukte het mij om de vis op een veilige manier uit het water te halen, gelukkig lag mijn onthaakmat nog in de boot en kon ik deze prachtige 30lbs+ ( 15.600kg om exact te zijn) kort de mijne noemen.

De volgende dagen verliepen een stuk stroever, het begon te regenen en al gauw veranderde de rivier in een iets te hevige kolkende bruine snelwater-rivier waardoor het vissen nagenoeg onmogelijk werd, enkel nog een 14.600kg werd tijdelijk op de mat gebracht en 2 andere vissen werden verspeeld.

Wie ook nog de weg vonden naar de boilies waren een paar meervallen. Al bij al sloot ik deze sessie met een goed gevoel af en heb ik weer heel wat bijgeleerd over het vissen op dergelijke rivier, zeker niet de makkelijkste optie maar het gaf mij vooral de voldoening dit verhaal positief afgesloten te hebben met een paar indrukwekkende vissen. Riviervissen is niet voor doetjes maar ik kan het zeker aanraden aan iedereen die een nieuwe ervaring wil opdoen.
Wederom kon ik vertrouwen op het aas van Speedcarp, de Secret Mulberry’s laten mij nergens in de steek, op de rivier gebruik ik graag de hookbaits zodanig dat ongenode gasten het heel moeilijk hebben om mijn aasjes van de haak weg te snoepen en de nieuwe Magic Scopex boilies hebben mij al overal vis opgeleverd hebben, zelfs in de moeilijkste omstandigheden en de Krill Langoustines popups gebruik ik bijna elke sessie, die geven mij net dat beetje meer vertrouwen.

Mijn particles werden op punt gezet met de ondertussen immens populaire “boost” van Speedcarp

Please follow and like us: